For noen måneder siden var det bare et tomt, kaldt rom. Nå er rommet blitt et fullt fungerende trykkeri hvor Dark Arts Alliance kan trykke alt unntatt bøker og penger.
Målet er å gjøre alt arbeidet innad i bedriften forteller Lars Nerbø og Lajla Pentha Røe i Dark Arts Alliance. Alt fra konsept til ferdig produkt. Prosessen med å få trykkeriet i gang har tatt mye lengre tid, det innrømmer de gjerne, men nå er de godt i gang.
Perfekt timing
Fordelen med en pandemi er bedre tid. Litt tregere marked, men en forventning om bedring. Det har gitt dem en stor fordel.
– Uten at vi helt har vært klar over det selv, har det vært en perfekt timing, sier Nerbø.
Han sikter til oppsvingen som nødvendigvis kommer etter en krise. Den er de nå klare til å fange. Jeg er mest nysgjerrig på om de allerede har fått noen oppdrag.
– Oi, kommer det fra Lars, som om det tar på å nevne alle.
Pentha Røe svarer i stedet.
– Vi har laget skilt for ladestasjon for el-sykler, vaskehallen, veterinærkontoret, vindusklistremerker for traktor og bil, reproduksjon av klistremerker til snøscooter, veiskilt og produktskilt. I tillegg har vi bestillinger på visittkort og foliering av tilhengere, sier hun.
Alt arbeidet gjøres på tre nøye utvalgte maskiner.
– Denne er helt rå, sier Nerbø, smiler og klapper et digert beist på hodet.
Helt rå maskin
Det er den nyeste maskina i rommet. En 2021-modell Roland TrueVIS SG2-640.
– Den trykker 160 centimeter i bredden og opptil 50 meter i lengde, forteller Pentha Røe.
Den trykker på det meste av fleksible materialer. Lerret, vinyl, PVC, fotopapir. Nerbø viser fram en prøve på lerret. Knivskarp!
– Vi har akkurat trykket PVC-banner for veterinærkontoret. Den er på 5,6 meter ganger 1,4 meter. Den skal henge på industriområdet, forteller Nerbø.
I motsatt side står en Xerox-maskin. Den bruker de til å lage brosjyrer, visittkort, flyere og lignende.
– Den trykker, bretter og stifter. Med den kan vi trykke 10.000 eksemplarer per dag, sier Nerbø, tydelig fornøyd.
Rett ved siden av står en kuttemaskin. Han tar en bunke ark, legger den i maskinen og kutter. Som smør! Dobler høyden. Som smør igjen.
– Hvordan fikk dere egentlig maskinene inn her, spør jeg, med god grunn, for en av maskinene er rundt fem meter lang og veier over ett tonn.
– Vi har tatt ut vinduer og skåret hull i veggen. To ganger, sier Nerbø og ler.
– Rogstad og Odden har vært veldig behjelpelig. Folldal Elektro har koblet alt det elektriske. Det har ikke stått på hjelp fra noen, egentlig. Det har gått så fort, sier han om prosessen etter de fikk maskinene til Folldal.
– Plutselig begynte trykkeri-drømmen min å ta form. Det er enhver fotograf og designers våte drøm å ha eget trykkeri. Jeg får ikke understreket nok hvor viktig det er med total kontroll. Jo mer kontroll jeg har, desto hardere press ligger det på meg som designer og trykker. Jeg kan ikke gå og klage til en underleverandør når vi er underleverandøren, ler Nerbø.
Nye satsingsområder
I første omgang vil de ha fokus på kunder i Fjellregionen, selv om de allerede leverer til kunder i både Kautokeino og Silicon Valley.
– Trykkekunder har vi i hele landet. For kunder i Silicon Valley har vi levert en landingsside og logo for en SoMe-plattform for gaming-plattform. De kommer tilbake for mer, sier Nerbø lurt.
Framover har de ett klart satsingsområde.
– På sikt vil vi få til bilfoliering, sier Pentha Røe.
Også der vil alt foregå in-house.
– Vi kommer til å trykke folien selv, også må vi ansette noen for å legge den. Bil- og MC-miljøet blir bare større og større. Næringskunder vil ha logo og tekst på biler og fasade. Alle bilforretninger som leaser biler har bruk for logo og eventuelt foliering. Etter hvert vil vi kunne tilby helfoliering. Da er det bare å dra av folien når bilen skal bytte eier. På den måten unngår du riper. I tillegg har vi private entusiaster. Det er in å foliere biler, for mange vil ha en unik bil ingen andre har. Og vi har en fordel som har en ektefødt designer som kan lage det unike, sier Pentha Røe og peker på kollegaen.
Tiden framover vil de bruke på å vise fram det de lager.
– Nå vil vi bare at verden skal få vite om det vi driver med. Det neste prosjektet er en sponsorvegg for ultramaratonet Rondane 100. Under sørsamisk festival skal vi ha en brand stand hvor vi viser alt vi lager, sier Pentha Røe om de forestående prosjektene.
Den viktigste faktoren er imidlertid anbefaling fra venner.
– Snøballeffekten er mye større enn du tror. Når vi selger til en person, viser han det til vennene sine og så videre. Jeg vet at så lenge vi leverer solide produkter burde resten av jobben gjøre seg selv, sier Nerbø avslutningsvis.