I helga arrangerte Hell Cruisers Folldal Grand Prix på Hjerkinndammen. I tillegg til 20 sjåfører fra Hell Cruisers fikk en håndfull fra Lesja være med og dele moroa. Det ble ei helg fylt med sladding, fart, moro og sosialisering.
Avdeling for fart og moro var på Hjerkinndammen, avdeling for sosialisering på Hjerkinn Fjellstue, for å si det enkelt. Hell Cruisers er amcar-klubben på Stjørdal og feirer 40-årsjubileumet med sin første tur til Hjerkinn og isbanen på Hjerkinndammen. Samtidig handler besøket om mer enn bare lek og moro.
Reduserer ulykkesrisikoen
For vi kommer ikke utenom den mørke siden ved bilkjøring. Det finnes de som hevder at isbanekjøring, som den utføres på Hjerkinn, gir negative tall i regnskapet. Altså regnskapet for miljø, samfunn og trivsel. Bare les det Folldalsportalen har skrevet om klagene på isbanen. Problemet er at de må argumentere godt. Virkelig godt!
– I helga er omtrent halvparten ungdommer, altså fra 20 år og nedover. Vi mangler et tilbud som dette på Stjørdal. Det finnes ikke noe sånt lenger. Det fantes i gamle dager, men det har blitt så strengt. Vi savner en plass vi kan kjøre lovlig, hvor vi kan teste bilene som vi gjør i dag, sier Håvard Dahlen, en av helgas arrangører.
På Hjerkinndammen kan ungdommer ta med seg sin egen bil og lære den å kjenne. De lærer hvordan de skal reagere for å holde bilen på veien når det er vinterføre. Bare hør hva Thomas Fjerdingen og Elias Hyldmo sier i opptaket under.
Ifølge tall fra Trygg Trafikk er det nettopp ungdom i samme aldersgruppe som Fjerdingen og Hyldmo som er mest utsatt i trafikken. Det er nesten tre ganger stå stor sjanse for at gutta blir skadet eller drept som jentene. Det er vanskelig å finne nøyaktige tall, men det ser ut til å være enighet om at hver alvorlige ulykke i trafikken koster samfunnet rundt 10 millioner kroner. Hver dødsulykke i overkant av 30 millioner. Miljøpåvirkningen, de samfunnsmessige og individuelle kostnadene sies det ingenting om.
Aktivitet vinterstid
For medlemmene i Hell Cruisers handler det heldigvis mest om å få drive med hobbyen også vinterstid.
– Vi har flere turer hvert år, men det skjer vanligvis lite på vinteren. I år bestemte vi oss for å dra til Hjerkinn, og kjører her både fredag og lørdag. På kvelden, etter kjøringa, er det middag og sosiale aktiviteter. Vi skal blant annet ha premieutdeling. Så drar vi hjem igjen på søndag, sier Dahlen.
Han legger ikke skjul på at det er litt bygdepatriotisme bak valget om å dra til Hjerkinn.
– Som hytteboer på Dalholen synes jeg dette er bra for bygda. Det drar folk hit og det skaper inntekt. Litt av poenget med å dra hit er at Fjellstua skal få inntekt slik at de fortsetter å ordne for oss turister, sier Dahlen.
På sommeren er det mer som skjer i klubben. Dahlen forteller at de hver sommer har ett stort arrangement i hjemkommunen.
– Hver sommer arrangerer vi Night Cruise to Hell, og jeg oppfordrer alle folldøler å dra dit. Da får vi åpnet gågata i Stjørdal, det er levende musikk, opptog og mange spesielle kjøretøy. Alle typer doninger kan delta, både mopeder, traktorer, biler og lastebiler. Det er åpent for alle merker, ikke bare amerikanske.